Als ouders komen we al snel met waarschuwingen en adviezen wanneer de kinderen met verhalen komen of acties uithalen en eigenlijk werkt dat helemaal niet. Het zorgt voor irritaties en onbegrip aan beide kanten. Natuurlijk doen we dit vanuit goed bedoelde zorg, maar vaak ook vanuit onze eigen overtuigingen en angst.
Zelf ben ik daar een goed voorbeeld van. Als kind had ik al een radar gecreΓ«erd die continue checkte of alles onder controle was. Dat gaf mij overzicht wat zorgde voor een gevoel van veiligheid, maar dat projecteerde ik ook op onze kinderen. Ik riep alles wat voorbij kwam op mijn eigen radar.
πΏππ£π ππ πππ£β¦, πππ§ππππ© ππ π£πππ©β¦, πππ ππβ¦, πΏπ€π ππ π¬ππ‘…
Gelukkig hebben zij een behoorlijke eigen-wijsheid, maar naast luisteren gingen ze ook pleasen en afsluiten en dat was niet wat wij als ouders voor hen wensten. Wij gunden ze juist ruimte om zichzelf te ontdekken.
ππ£ π€π£π¨ πππ£π ππ£ ππ£ πππ£πππ‘ππ£ π―ππ© π«πππ π€π£π―π πππππ£ π₯πππ£ ππ£ πππ π¬ππ‘ ππ π£πππ© ππ€π€π§πππ«ππ£
ππ£π―ππππ© – πππ‘ππ£ – ππ©ππ₯π₯ππ£ π―ππ©π©ππ£
Een patroon als dit stop je niet zomaar en de tweestrijd is lastig. Je ervaart aan de ene kant je eigen zorg en aan de andere kant gun je je kinderen alle ruimte om zichzelf volledig te ontdekken.
~ Alles begint met inzicht. Wordt je bewust vanuit welke angst, ervaring of overtuiging je opmerkingen maakt zodat je daarna deze delen kan helen.
~ De stap die je tegelijkertijd kan maken is ‘op je tong bijten’ bij elke opmerking die je op voelt komen.
Heb hierbij compassie met jezelf. Dit proces gaat in etappes en verander je niet van de een op de andere dag. Het is ook niet in een dag ontstaan en je hebt het niet voor niets ontwikkeld.
ππͺππ¨π©ππ§ πππ£πππππ©ππ π―π€πππ© ππ ππ€π€π§π© π¬ππ£π£πππ§ ππ ππππ© π£π€πππ πππ£π© ππ£ πππ π’π€ππ© π¨π©πͺπ§ππ£.
Doordat ik zelf steeds vaker op mijn tong beet ontstond er meer rust in onze communicatie. De ruis verdween waardoor er ruimte kwam om te horen wat de kinderen echt wilden vertellen. Vaak wilden ze alleen maar hun verhaal kwijt en ik reageerde steeds vaker met; βOh leuk!β of βOh, dat is niet fijnβ.
Wees daarbij bewust van wat je echt belangrijk vind en wat je ondergrens is. Vraag jezelf ook iedere keer af ‘waarom’ je iets vindt. Zo vind je een passend kader dat vrij is van jouw eigen angst of beleving en ontstaat er meer ruimte voor hun eigen ervaring.
Zo creΓ«er je een veilige bedding voor je kinderen waarin ze ruimte ervaren om alles te zeggen zonder dat daar direct een gevolg of consequentie aan vast zit.